Drugi Obieg » Słowiańska krew

Słowiańska krew

On 11 marca 2013 by Lidia Prokopowicz

Młoda kobieta w stroju ludowym siedzi pod stodołą i energicznymi ruchami ubija śmietanę w maselnicy. Zmęczona sięga po gliniany kubek z maślanką i pije, ale niestety połowę zawartości wylewa sobie na obfity dekolt. Czy to jakaś nowa akcja reklamująca polskie produkty i masło domowej roboty? Nie!

To kadry z trzeciego teledysku promującego najnowszy projekt Donatana – Równonoc, pt: Nie lubimy robić, który łączy w sobie elementy estetyki rodem z zachodnich produkcji i klimat polskiej wsi. Mieszanka dziwna, ale zabawna, obok której nie da się przejść obojętnie.

Cel i środki.

Na oficjalnej stronie płyty Równonoc: Słowiańska dusza, która ujrzała światło dzienne niedawno, bo 26 października 2012 roku, możemy przeczytać, iż jest to „pierwszy w historii projekt trwale wiążący rodzimą muzykę słowiańską z hip-hopem”. Trwale zapewne, bo Równonoc charakteryzuje się wyjątkowo mocnymi i dosadnymi tekstami, niekiedy będącymi nawet swoistym manifestem lokalnego patriotyzmu, odpowiedzią na zarzuty rzucane pod kątem stereotypowego Polaka, ale także wyrazem niechęci do tego co obce i nie-słowiańskie. Pojawiają się w nich liczne odwołania do tradycji i obyczajów, a także wierzeń pogańskich, w których zdają się lubować autorzy teledysków.

źródło: www.muzyka.wp

źródło: www.muzyka.wp

„Jedyną inspiracją przy powstawaniu tej płyty była nasza kultura, brzmienie i wiara.”, czytamy na oficjalnej stronie.

Na płycie Donatana możemy usłyszeć ponad 30 polskich artystów sceny hip-hopowej, takich jak: Pezet, 3W, Tede, Pih, Gural, Sokół, Chada, Mes, BRX, VNM, Słoń, Onar, Małpa, Kaczor, Sheller, Ero. „Rodzimą muzykę słowiańską” reprezentuje natomiast zespół Percival, który na co dzień swoimi kompozycjami nawiązuje do klimatów wczesnego średniowiecza i stara się przenieść słuchacza w świat naszych przodków.
Chciałoby się rzecz: mieszanka wybuchowa. W pewnym sensie na pewno, zarówno fani hip-hopu jak i muzyki ludowej mają prawo czuć się nieco skonfundowani zawartością płyty Równonoc. Jednak ów projekt nie spadł na nas bynajmniej z kosmosu, jest wyraźną odpowiedzią na nasilające się od pewnego czasu tendencje: rosnące zainteresowanie kulturą naszych przodków, Słowian. Coraz więcej osób przedkłada noc Kupały nad Walentynki.

Dziady i Noc Kupały.

Projekt Donatana wpisuje się w coraz wyraźniej odznaczający się nurt, poszukujący świeżych środków wyrazu, nowych tematów i czerpiący garściami z polskiej (szeroko rozumianej) ludowości, a także z kultury europejskiego średniowiecza czy rodzimej epoki romantyzmu.
Dziesięć lat przed Równonocą na polskim rynku ukazała się debiutancka płyta zespołu Lao Che, pt: Gusła. Była ona na tyle niecodzienna, że doczekała się nawet prac naukowych na swój temat. A wszystko to za sprawą jej intertekstualności i licznych nawiązań do tekstów literatury polskiej, w tym m.in. do utworów Konstantego I. Gałczyńskiego: Ballada o trzęsących się portkach, Adama Mickiewicza: Grażyny, Dziadów cz.II, Romantyczności, Henryka Sienkiewicza: Ogniem i Mieczem.
Szukając podobieństw między płytą zespołu Lao Che, a projektem Donatana, możemy łatwo dojść do wniosku, iż Równonoc jest zupełnie niewarta naszej uwagi. Nic bardziej mylnego. Jest bowiem kolejnym przejawem określonego sposobu myślenia o Polsce, o Polakach i o Słowianach, a obok utworów pełnych wulgaryzmów znajdziemy na niej te zawierające życiowe prawdy i trafne diagnozy sytuacji społecznej.

Nie daj omamić się, że chodzi o kasę
Rasę, kastę, albo kto ile dał na tacę
Ale nie daj sobie wmówić, że wszyscy są równi
A życie sprawiedliwe od kołyski do trumny.
*

Równonoc jest bowiem płytą bliską krwiobiegowi – ma być wyrazem tego, co gra w naszych Słowiańskich duszach, oddać rytm bicia polskiego serca.
Jest to naprawdę ciekawy projekt, który zdaje się trafiać nie tylko do fanów hip-hopu. Powinien zainteresować zarówno osoby zafascynowane polską muzyką, jak i te analizujące pewne zjawiska, które zachodzą w naszym społeczeństwie.

TEMAT Z NAJNOWSZEGO WYDANIA DO

* Donatan feat. Sokół – Z samym sobą

Dodaj komentarz